Onze onverschrokken helden bevinden zich in een augurk.

Vergroten / Onze onverschrokken helden bevinden zich in een augurk.

De game-campagne – die is samengesteld uit mogelijk 95 verschillende kerkers – kost je gemakkelijk 100 uur om te voltooien. Toen ik voor het eerst door de doos van de game rommelde, kon ik niet meer lachen om het absurde premie van alles. Achttien extra grote punchboards met honderden tokens begroeten je terwijl je door de inhoud begint te duiken; daaronder bevinden zich duizenden kaarten die behoren tot tientallen kaartspellen, zeventien miniaturen (elk in hun eigen kleine doos), verschillende houten stukken en een verleidelijke reeks verzegelde dozen, enveloppen en boeken.

Maar buiten de game, de enorme doos en de verbijsterende hoeveelheid inhoud, Gloomhaven is ook een heel groot probleem in bordspellenland. De game檚 2015 Kickstarter haalde een respectabele $ 386.000 op van bijna 4.900 donateurs, maar met het voordeel van een paar jaar van gestaag groeiende hype en uitbundige lof van vroege recensies, heeft de tweede druk van de game, nu op Kickstarter, meer dan $ 3,1 miljoen binnengehaald van meer dan 32.000 donateurs op het moment van schrijven. Als het gaat om de algemene buzz onder hardcore bordgamers, Gloomhaven is ongeveer zo groot als het wordt.

Opmerking: vanwege de lengte van Gloomhaven heb ik niet de hele campagne gespeeld. Ik kan geen definitief commentaar geven op het late-game verhaal of de balans, maar ik voorzie niet veel verandering van wat ik al heb meegemaakt.

Het is niet moeilijk te begrijpen waarom kerkercrawlers zo enorm populair zijn in gaming. Misschien slechts de tweede na echte tabletop-RPG’s, zijn kerkercrawls de ultieme escapistische fantasie. Er is iets onmiskenbaar verleidelijks aan het idee om af te dalen in donkere catacomben, deuren neer te halen die waarschijnlijk gesloten moeten blijven, en een toeschouwer aan het zakelijke uiteinde van je bijl te introduceren. Als je niet van direct rollenspel houdt, kun je met een kerkercrawl-bordspel een RPG-oplossing krijgen zonder dat je “praten als een elf” overhead.

Voor de meeste games in het genre door de jaren heen – van old school klassiekers zoals Warhammer-queeste helemaal tot moderne genre-pijlers zoals Herkomst of keizerlijke aanval-dungeon crawler-gameplay is over het algemeen comfortabel vertrouwd gebleven. Je personage heeft een reeks RPG-achtige statistieken en je gebruikt bewegingspunten om rond een raster te springen en met monsters te vechten. Als je die monsters aanvalt, gooi je wat dobbelstenen en kijk je wat er gebeurt.

Maar de wereld van bordspellen is zo belabberd met campagne-gedreven kerker-crawl bordspellen dat elke nieuwkomer in het genre het bestaan ​​ervan moet rechtvaardigen. Meer en meer lijken game-uitgevers zich een weg te banen naar de drukke markt door zoveel mogelijk plastic miniaturen in hun ontwerpen te schuiven.

MaarGloomhaven is anders. Gloomhaven karakters hebben geen vaardigheidsscores, noch – godslastering van godslastering – is er een enkele dobbelsteen in het spel. In plaats daarvan,Gloomhaven heeft kaarten… en ze werken echt goed.

Vergroten

Personages beginnen elk scenario met een bepaald aantal kaarten (meestal rond de 10) gedicteerd door hun klasse. Alles wat je doet in het spel: bewegen, aanvallen, genezen, plunderen, vallen zetten, bekenden spawnen-alles wordt bepaald door deze kaarten en de volgorde en configuratie waarin je ze speelt.

Elke kaart heeft een bovenste actie en een onderste actie. Je moet elke beurt twee kaarten spelen en je moet de bovenste actie van de ene kaart kiezen en de onderste actie van de andere. Over het algemeen kun je met topacties aanvallen, terwijl onderste acties zijn afgestemd op bewegingsvaardigheden (en je kunt altijd een topactie gebruiken als een algemene “aanval voor twee schadepunten” en een onderste actie als een algemene “twee vakjes verplaatsen”).

Neem bijvoorbeeld de kaart naar rechts. Als je het speelt voor de hoogste actie, kun je twee aangrenzende vijanden aanvallen voor drie schade per stuk. De onderste actie daarentegen zou je drie hexen laten verplaatsen (en aangezien je springt, kun je over obstakels en vijanden springen).

Maar niet alle kaarten houden zich aan het archetype “aanval/verplaatsing”. Met de beste actie op de brute “Oog om oog”-kaart kun je elke keer dat je wordt geraakt door een vijand wraak nemen voor twee schadepunten. Met de actie op de bodem kun je jezelf of een aangrenzende bondgenoot genezen. En dat zijn kaarten uit de eenvoudigste klasse van het spel. Bekijk deze startkaart uit de meer complexe “Mindthief”-klasse:Hé jongen.

Vergroten / Hé jongen.

Het nummer in het midden van elke kaart is jouw initiatief. Hoe lager het getal, hoe eerder je in de ronde handelt. (Je kiest een van je twee gespeelde kaarten als je “leidende kaart” en gebruikt dat kaartinitiatief).

Je kunt tactieken bespreken met je teamgenoten, maar je moet in algemene termen spreken. In plaats van te zeggen: “Ik ga op initiatief 23 verder en raak die bandiet voor drie schade”, zeg je iets als: “Ik ga vroeg in de ronde optreden en ik zal proberen dat af te maken.” bandiet.” Het klinkt een beetje raar op papier, maar het werkt verrassend goed bij het simuleren van de chaos van de strijd, terwijl je toch effectief met je gezelschap kunt werken.

Elke keer dat je een aanval uitvoert, draai je een modificatiekaart van je gevechtsstapel om.
Vergroten / Elke keer dat je een aanval uitvoert, draai je een modificatiekaart van je gevechtsstapel om.

Ook het toevoegen van een rimpel aan het gevecht zijn de gevechtskaarten van het spel, die fungeren als modifiers voor je aanvallen. Elke speler heeft zijn of haar eigen kaartspel van 20 van deze kaarten, en elke keer dat je een aanval uitvoert, trek je een kaart van het kaartspel en pas je de waarde ervan toe. Ze variëren van -2 tot +2, dus hun variantie is vrij laag, maar ze zorgen voor wat meer onzekerheid in de procedure.

:P Idem met videogames. $ 50 voor 10 + uur entertainment is heel behoorlijk. En als je er meer dan 20 uur uit haalt, heb je het inderdaad heel goed gedaan.

(Als je in een land woont waar de meeste activiteiten in de echte wereld sowieso $ 10+ per uur kosten.):P Idem met videogames. $ 50 voor 10 + uur entertainment is heel behoorlijk. En als je er meer dan 20 uur uit haalt, heb je het inderdaad heel goed gedaan.

(Als je in een land woont waar de meeste activiteiten in de echte wereld sowieso $ 10+ per uur kosten.)

Ik denk dat de zorg voor mij zou zijn om opnieuw op te starten, zodat ik met andere mensen kan spelen. Mijn vrouw en ik hebben veel vrienden die van bordspellen houden, maar tijd vinden om slechts 100 uur met twee van hen te spelen, zou moeilijk te bereiken zijn. Het lijkt erop dat dit de personages zou maken en ze voor elke campagne met dezelfde spelers zou onderhouden. Echt cool voor lange campagnes, maar voor wisselende spelers klinkt het niet alsof het zo uitvoerbaar zou zijn.

Ik heb echter ook honderden uren in videogames gestoken, dus het is misschien niet zo moeilijk als ik denk. Je moet je er gewoon aan wijden. En ja, de prijs per uur is goedkoper dan andere activiteiten zoals naar de film gaan, wat vaak ongeveer $ 10 per uur per persoon kost (inclusief drankjes of popcorn)

Ik zou deze game zeker kopen als ik regelmatig in een groep van 4 spelers zou spelen die altijd samen speelt. Het ziet er belachelijk goed uit.:P Idem met videogames. $ 50 voor 10 + uur entertainment is heel behoorlijk. En als je er meer dan 20 uur uit haalt, heb je het inderdaad heel goed gedaan.

Ik denk dat de zorg voor mij zou zijn om opnieuw op te starten, zodat ik met andere mensen kan spelen. Mijn vrouw en ik hebben veel vrienden die van bordspellen houden, maar het zou moeilijk te bereiken zijn om tijd te vinden om slechts 100 uur met twee van hen te spelen. Het lijkt erop dat dit de personages zou maken en ze voor elke campagne met dezelfde spelers zou onderhouden. Echt cool voor lange campagnes, maar voor wisselende spelers klinkt het niet alsof het zo uitvoerbaar zou zijn.

Ik zou deze game zeker kopen als ik regelmatig in een groep van 4 spelers zou spelen die altijd samen speelt. Het ziet er belachelijk goed uit.

Ja, eerlijk genoeg. Ik had soortgelijke zorgen met Pandemic Legacy, die ik langzaam uitspeel met een andere persoon. Het is een beetje ontmoedigend om een ​​vergelijkbare groep mensen X uur/dagen/jaren bij elkaar te krijgen. Maar zoals sommige andere mensen hieronder vermelden, kun je de groep misschien zonder al te veel problemen veranderen.

Vergeet niet dat rollenspelgroepen een soortgelijk probleem hebben: proberen een redelijk coherente groep jarenlang bij elkaar te houden terwijl je een campagne speelt. Het is te doen. Moet gewoon iedereen redelijk toegewijd zijn :) Of vind het oké om af en toe een sessie te missen.

By Admin