Onward moeten ze hun krachten bundelen om een ​​magisch mysterie te ontrafelen.”>

Pixars nieuwste langspeelfilm, Voorwaarts, bereikt de Amerikaanse bioscopen pas op 6 maart, en het komt zelden voor dat we bij Ars Technica een film zo ver voor de lancering beoordelen. Als we dat doen, is dat meestal met een goede reden.

In VoorwaartsDat komt omdat we in jaren geen film hebben gezien die zo gemakkelijk aan te bevelen is aan de lezers van Ars Technica. We kennen onze gemiddelde demografie: ouders en oudere lezers die de decennialange nerdcultuur zeer goed beheersen en die films waarderen die oprecht gelachen, sympathieke karakters en hechte logica bieden op een gezinsvriendelijke manier zonder afbreuk te doen aan de dialoog, het plot of het hart- of het verslaan van een originele, voorheen geliefde franchise in de grond. Pixar is schreeuwend naar buiten gekomen met een film die qua focus getest aanvoelt voor dat exacte publiek, en ik sta te popelen om de film over twee weken weer bij te wonen.

We hebben een groot deel van satires en komedies in het fantasiegenre gezien, maarVoorwaartslevert het meest volwaardige, van top tot teen eerbetoon aan het fantasy-genre sindsMonty Python en de Heilige Graalstuurde alle dingen koning Arthur. Voor alle duidelijkheid: Pixar’s nieuwste universum van personages put meer uit de Dungeons & Dragons-bron van magische, op klassen gebaseerde avonturen met een eigen draai.

De rest van deze recensie bevat kleine plotspoilers om de punten te verbinden over waarom ik Pixar’s wendingen over conventionele fantasiewijsheid leuk vind. Ik heb mijn best gedaan om verder bepaalde plotpunten en grappen onbedorven te laten, maar als je volledig blind de film in wilt gaan, beschouw dit dan als een waarschuwing.

Voorwaarts veronderstelt dat de geschiedenis van de aarde rijk is aan draken, tovenaars, elfen, feeën, eenhoorns, centauren en dergelijke. Hoewel Voorwaarts‘s wereld heeft magische krachten, ze zijn een pijn in de kont om te werpen. Dat leidde tot innovatie. Ongeveer 100 jaar geleden ontdekte iemand hoe elektriciteit werkte. De industriële revolutie volgde en een wereld vol fantasiewezens begon te vertrouwen op fossiele brandstoffen, auto’s, vliegtuigen, smartphones, enzovoort.

De resulterende fusie van het moderne Amerikaanse leven en fantasiewaardige geschiedenis voelt meer gegrond dan de geheime wereld van wezens die op de loer liggen aan de andere kant van Monsters, Inc. Gevaarlijke avonturenverhalen worden de basis voor een goedkoop, kindvriendelijk restaurant. Centaurs zijn luie agenten die niet de moeite nemen om te galopperen. Het heetste ritme-arcadespel vereist minstens vier poten en heet Prance Prance Revolutie. Het ros bij uitstek voor een aspirant-avonturier is geen paard, maar eerder een Econoline-busje met een zieke eenhoorn op zijn zijkanten geschilderd. En jeansjacks zijn bedekt met… eerlijk gezegd, de bandnamen en referenties gedragen door oudere metalhead broer Barley (Chris Pratt) komen in de buurt van wat je in het echte leven zou vinden.

Barley en zijn angstige jongere broer Ian (Tom Holland) staan ​​al vroeg in de film tegenover elkaar als ongelijke broers en zussen. Gerst is een slordige nietsnut met een hart van goud; hij rijdt als een maniak, haalt parkeerboetes op en heeft een slechte reputatie bij de lokale politie, maar dat komt door goedbedoelde burgerlijke ongehoorzaamheid. (In deze wereld betekent dat dat hij zichzelf vastketent aan oude, magische relikwieën die ontwikkelaars willen platwalsen ten gunste van appartementen.) Ian is ondertussen een onhandige, en wanneer hij niet worstelt om op school te passen, schaamt hij zich voor zijn wilde, opzichtige broer.

De broers worden gedwongen hun krachten te bundelen zodra Ian een 16e verjaardagscadeau krijgt van zijn vader… die al een paar maanden dood is voordat Ian werd geboren. Omdat het geschenk draait om de vervagende kunst van magie, gaat het niet precies zoals gepland, en moeten de broers een race tegen de klok ondernemen om hun nieuwe probleem op te lossen. Het blijkt dat Ian al die tijd geheime magische vermogens had, en om ze te begrijpen en onder de knie te krijgen, heeft hij Barley’s hulp nodig, die voornamelijk afkomstig is van zijn encyclopedische kennis van het tafelspel Quests of Yore. Hoewel de game er precies uitziet als D&D, compleet met 20-zijdige dobbelstenen en uitgebreide miniaturen, wijst Barley op de relevantie ervan in Voorwaarts‘s wereld: “Het is een historisch gebaseerde avonturensimulator!”

De avonturen in <em>Onward</em> leiden de Lightfoot-broers langs mysterieuze paden.” src=”https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2020/02/vlcsnap-2020-02-20-15h35m23s213-980×551.png” width=”980″ height=”551″><figcaption class=Vergroten / De avonturen in Voorwaarts leid de gebroeders Lightfoot over mysterieuze paden. Pixar

De film begint sterk met een weelde aan razendsnelle visuele grappen – en ik doe mijn uiterste best om ze niet te bederven, dat beloof ik. Maar op het eerste gezicht lijkt het resulterende broers-op-een-avontuur-verhaal in vergelijking misschien rot. Hebben we dit niet eerder gezien?

Een manier waarop de film op karakteropbouwend niveau verschilt van het gebruikelijke tarief, is echter in Barley’s atypische kijk op het oudere archetype van de ‘bad boy’-broer. Zijn hart van goud en dorst naar avontuur sluiten verrassend netjes aan naast zijn minachting voor regels en conventies, en deze blijken de perfecte oplossing te zijn voor Ian om uit de verwachte clichés van zijn jongere broer te breken. Het blijkt dat elke broer een reden heeft om geïrriteerd, ongeduldig of ronduit teleurgesteld te zijn door de ander, en de broers en zussen zijn om de beurt een schurk of tegenstander voor elkaar, terwijl ze zich verenigen (of niet doen) in het achtervolgen een groter doel.

Door hun zoektocht lossen de jongens bepaalde problemen op een niet-verrassende manier op. Een gespannen vriendschap wordt opgelost door de krachten te bundelen. Geeuw, duh, film om 11 uur. Maar zelfs deze resolutie brengt zijn eigen verrassingen en zoetheid met zich mee, aangezien de jongens organische mogelijkheden vinden om een ​​band op te bouwen en te praten door bepaalde verhaalbeats tussen zanier actiescènes en komedie – en elk krijgt een hernieuwd respect voor de andere die aan het einde van de film flink zijn vruchten afwerpt. Het tempo is meesterlijk, en het wordt geholpen door elke acteur die een delicate toets toepast op de onhandigheid van het tiener zijn, terwijl hij ook een serieuze komische timing vastlegt. De ontroerende resultaten maken vergelijkbaar tarief, met name de reis van Shrek en Donkey, in vergelijking met de eerste film “kiddie”.

(Ik typte bijna uit hoe een deel van dit broederlijke complot wordt opgelost in Voorwaarts, maar in plaats daarvan verwijderde ik het en veegde de tranen uit mijn ogen, me herinnerend hoe absoluut geraakt ik was door de verrassende resultaten. Ik zou graag willen dat je de resolutie op dezelfde manier ervaart als ik.)

Plus, Voorwaarts‘De focus op de relatie van de broers betekent dat de film iets indrukwekkend subtiels doet: het vermijdt iemand te symboliseren om het verhaal van de hoofdrolspelers vooruit te helpen. De zoektocht van Barley en Ian hangt niet af van het redden van hulpeloze jonkvrouwen, en iedereen die veel schermtijd krijgt, zelfs een paar potentiële schurken, wordt gehumaniseerd of driedimensionaal gemaakt op manieren die je in het begin waarschijnlijk niet zult opmerken. Ik verliet deze film en hield echt van elk belangrijk personage en wilde er meer van zien – en hoe graag ik de meeste Pixar-films ook vind, hun enige speelfilmproductie die me hetzelfde gevoel gaf, was de eerste Toy Story.

Zo heb ik genoten Voorwaarts: meer dan Coco, mogelijk zoveel als Toy Story 2 en Spider-Man: Into the Spider-couplet, en gemakkelijk meer dan de gezinsvriendelijke mensen zoals Pokemon: Detective Pikachu en Sonic de egel. Elke cartoonminnende, fantasierijke nerd zou plannen moeten maken om te kijken Voorwaarts tegen het einde van het jaar, of je nu naar de bioscoop haast of tijd blokkeert om het later te streamen.

By Admin